اظهارات ناظم دباغ دربارە میانجیگری ایران میان حزب دمکرات و اتحادیە میهنی کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران تاکید کرد: "تنها نیرو و قدرتی که می تواند حقوق کُردها را در عراق تامین و تضمین کند فقط و فقط اتحاد و توافق داخلی است. ایران از این موضوع پشتیبانی می کند که کُردها در داخل خود به توافق دست یابند و حقوق خود را در چارچوب قانون اساسی عراق تامین و تضمین کنند."

به گزارش کردپرس، ناظم عمر دباغ نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران در گفتگویی با بخش کُردی رادیو صدای آمریکا درباره گزارش ها در خصوص سفر سردار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس ایران به اقلیم کردستان قبل از عید قربان و گفتگو با مقامات عالیرتبه حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان، گفت: من اطلاعی ندارم که جناب آقای قاآنی به اقلیم کردستان سفر کرده باشند، اما بر اساس اطلاعات من همیشه نماینده های ویژه ایران به اقلیم کردستان سفر می کنند و با احزاب سیاسی اقلیم کردستان از جمله حزب دمکرات و اتحادیه میهنی و دیگر احزاب در ارتباط هستند و تلاش هایشان صرفا برای حل و فصل مسائل داخلی است تا همه احزاب اقلیم کردستان بتوانند با سازش و مشارکت واقعی در ساختار دولت اقلیم کردستان مسائل و مشکلات را حل و فصل نمایند و همچنین خواستار حفظ همپیمانی کُردها و شیعیان با همکاری برادران سنی هستند.

رادیو صدای آمریکا نوشته است که براساس اخبار و گزارش ها و چند تصویری که منتشر شده است، بافل طالبانی رهبر اتحادیه میهنی در منطقه تویله با چند نماینده ایران دیدار کرده است. پس از آن دکتر آسو فریدون نماینده فراکسیون اتحادیه میهنی در مجلس نمایندگان عراق اعلام کرد که پس از تعطیلات عید قربان "تویله" تبدیل به مرکز تصمیم گیری های سرنوشت ساز خواهد شد. ناظم دباغ در پاسخ به این سوال که ایرانی ها می خواهند چه اقدامی انجام دهند که منطقه "تویله" تبدیل به مرکز تصمیم گیری ها برای عراق و اقلیم کردستان شود، گفت: منطقه تویله دارای تاریخ ویژه ای است. شخصا در بخشی از دیدارهای جناب مام جلال و کاک نچیروان بارزانی و جناب عادل عبدالمهدی و برادران مسئول ایرانی در این منطقه حضور داشته ام. تلاش ها در راستای حصول توافقات بر سر همپیمانی کُرد و شیعه بوده است. مشخصا در آن زمان همپیمانی کُرد و شیعه با محوریت اتحادیه میهنی به رهبری مام جلال و حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی از سوی اقلیم کردستان و همچنین با محوریت مجلس اعلای اسلامی از سوی عراقی ها بوده است. من نیز از رسانه ها خبر دیدارهای بافل طالبانی در منطقه تویله را شنیده ام و شخصا در هیچ دیداری حضور نداشته ام. در گذشته در دیدارهایی حاضر بوده ام. شاید اظهارنظرهای این شخص (آسو فریدون) درباره دیدارهای منطقه تویله در این چارچوب بوده باشد که توافق ها و مباحث مطرح شده با برادران ایرانی تبدیل به برنامه ای سیاسی برای همه طرف ها تبدیل شود، اما همانگونه که اشاره کردم جمهوری اسلامی ایران همیشه تاکید کرده است که از طریق توافق و سازش و اتحاد این کار به نتیجه برسد، نه اینکه هر طرفی براساس منافع خود تصمیم بگیرد و منافع کلی و عمومی لحاظ نشود.

ناظم دباغ درباره محورهای نشست های تویله گفت: «اطلاعاتی در این باره ندارم. براساس شنیده هایم بر سر مشارکت کُردها در همپیمانی کُرد و شیعه در عراق تاکید شده است. همچنین توافق میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات در چارچوب منافع مشترکشان و حفظ حقوق طرفین و اینکه هیچ یک از طرفین حق دیگری را ضایع نکند.»

نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران در پاسخ به این سوال کە آیا پس از تعطیلات عید قربان بار دیگر شاهد دیدار و نشست هیئت های ایرانی و اتحادیه میهنی در منطقه تویله خواهیم بود، گفت: نیازی به نشست تویله نیست. شاید در آن مقطع این دیدار پیامی با خود داشته است. همانگونه که اشاره کردم اطلاعات دقیقی ندارم از اینکه آیا به دلیل کمبود وقت در منطقه تویله دیدار کرده باشند یا موضوع دیگری بوده. اما در مجموع ایران نیازی به مخفی کردن مسائل ندارد، بلکه بصورت آشکارا هیئت های ایرانی از اربیل دیدار کردەاند و همچنین به سلیمانیه سفر کرده اند و این موضوع در مورد بغداد نیز صدق می کند.

دباغ در پاسخ به این سوال که آیا بار دیگر در منطقه تویله دیدار و تصمیم گیری می شود، گفت: در اینکه در این منطقه تصمیم گیری صورت بگیرد یا خیر اطلاعی ندارم. دیدار در این منطقه به مانند دیگر دیدارها بوده است. به درازای همه سالهایی که با جناب مام جلال از چنین مسائلی اطلاع داشته ام در منطقه تویله صرفا سه دیدار انجام شده است و این چهارمین دیدار در این منطقه است.

نماینده دولت اقلیم کردستان در پاسخ به این سوال که ایران می خواهد چه پیامی را از منطقه تویله ارسال کند، گفت: بر این عقیده ام که پیام ایران از تویله هیچ تفاوتی با پیام های دیگر در سلیمانیه یا اربیل ندارد.

ناظم دباغ در پاسخ به این سوال که آیا ایران هیچ فشاری به اتحادیه میهنی یا حزب دمکرات کردستان در موضوع نامزد ریاست جمهوری و اینکه از نامزدهای کنونی دست بردارند و یا یکی از آنها نامزدی را معرفی کند وارد کرده است، گفت: تاکنون چنین چیزی را احساس نکرده ام. نه تنها در ارتباط با اتحادیه میهنی و حزب دمکرات در ارتباط با دیگر احزاب و جریان های سیاسی عراق نیز کار به اعمال فشار و اینکه تاکید کنند باید چنین چیزی باشد، نرسیده است، بلکه در تلاش برای حصول توافق میان آنها هستند. به عقیده من مسئله بزرگ هم اکنون ریاست جمهوری نیست، بلکه انتخاب نخست وزیر است.

دباغ در پاسخ به این سوال که اگر حزب دمکرات و اتحادیه میهنی وقعی به توصیه های ایران برای اتحاد و حل و فصل اختلافات و مشکلات فیمابین ننهند، کُردها چه زیانی خواهند دید، گفت: با توجه به تجربیات گذشته برای مثال مسئله رفراندوم باید بگویم اگر کُردها به توصیه ها یا پیام های سیاسی از سوی جمهوری اسلامی ایران و یا کشورهای همپیمان توجهی نکنند دچار خسارات خواهند شد. در رفراندوم چنین چیزی روی داد و بخشی از خاک کردستان را از دست دادیم و مسائل عمیق تر شد. هم اکنون نیز در عراقی حضور داریم که هر روز از سوی دادگاه فدرال حکمی صادر می شود و بهانه ای گرفته می شود تا اختیارات اقلیم کردستان محدود شود. به همین دلیل بر این عقیده ام تنها نیرو و قدرتی که می تواند حقوق کُردها را در عراق تامین و تضمین کند فقط و فقط اتحاد و توافق داخلی است. ایران از این موضوع پشتیبانی می کند که کُردها در داخل خود به توافق دست یابند و حقوق خود را در چارچوب قانون اساسی عراق تامین و تضمین کنند.

وی افزود: شاهدیم که به دلیل اینکه سنی های عراق در داخل فاقد هر گونه اختلافی بودند این موضوع برای ایران نیز به مسئله تبدیل نشد و با توافق داخلی توانستند رئیس مجلس نمایندگان را انتخاب کنند و قضیه تمام شد، اما هم اکنون مناصب ریاست جمهوری و نخست وزیر به دو مشکل تبدیل شده اند که منصب نخست وزیری مشکل اصلی است و باید با توافق اکثریت شیعی حل و فصل گردد.

نماینده دولت اقلیم کردستان در ادامه نسبت به توافق شیعیان بر سر منصب نخست وزیری و منتظر نماندن آنها برای توافق کُردها بر سر منصب ریاست جمهوری ابراز نگرانی کرد و گفت: چنین موضوعی مسبوق به سابقه است. پیشتر نیز حیدر العبادی دست به چنین اقدامی زد و زمانی که کردها در سلیمانیه و در منزل نوشیروان مصطفی در حال مذاکره بر سر انتخاب رئیس جمهوری بودند عبادی دولتش را تشکیل داد. اگر اوضاع کنونی به این منوال ادامه یابد احتمال دارد که مجلس نمایندگان بدون اینکه منتظر کردها بماند رئیس جمهور را انتخاب کند. اما با لحاظ کردن اینکه این منصب سهم کُردهاست و احتمالا سناریوی سال 2018 تکرار شود که در آن حزب دمکرات با اتحادیه میهنی با نامزدهای جداگانه وارد عرصه انتخاب رئیس جمهور شدند و در چنین حالتی یکی از طرفین متضرر خواهد شد و دیگری نفع می برد. اگر کُردها به توافق داخلی دست نیابند عراقی ها منتظر نخواهند نشست.

ناظم دباغ درباره گزارش ها در خصوص دیدار میان حزب دمکرات و اتحادیه میهنی با میانجیگری ایران طی هفته آینده، گفت: اطلاعی ندارم. اما می دانم که ایران در تلاش برای میانجیگری و یا ارائه پیشنهاد برای حل و فصل این موضوع است اما ایران نمی تواند تصمیمات خود را به اتحادیه میهنی یا حزب دمکرات تحمیل کند. لازم است رهبری سیاسی اقلیم کردستان شامل حزب دمکرات و اتحادیه میهنی بتوانند خودشان تصمیم گیری کنند تا اینکه چیزی به آنها تحمیل نشود و در پایان ضمن ابراز خرسندی و تبریک به آنها گفته شود که ما این کار را انجام دادیم که هم به نفع کُردهاست و هم به نفع عراقی ها.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحمیل سیاست ها به حزب دمکرات و اتحادیه میهنی گفت: بر این عقیده نیستم اما در سیاست هیچ چیز غیرممکن نیست و اساس "منافع" است.

 

https://kurdpress.com/fa/news/35791/%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%95-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%AF%D9%85%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%DB%95-%D9%85%DB%8C%D9%87%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/

Read کد خبر: 2740

هەواڵی زیاتر لە تویتەر

راپۆرتە پڕ بینەرەکان

حالت های رنگی